Hur gör du för att hålla koll på riksdagens arbete?

Hur följer du riksdagens arbete? Prenumererar du på Beslut i korthet eller kanske på våra aktuelltutskick? Berätta här på bloggen hur du gör i dag och vilka framtida lösningar du vill se.

I dagsläget finns det flera olika e-postutskick som det går att prenumerera på via riksdagen.se. Beslut i korthet sammanfattar riksdagens beslut. Andra exempel är aktuelltutskicken med information om förslag som riksdagen ska besluta om, utskottens öppna utfrågningar, EU-nämndens sammanträden samt riksdagens internationella arbete. Riksdagen i veckan är ett nyhetsbrev som tar upp ett urval av det som hänt under den gångna veckan och det som händer kommande vecka. Pressmeddelandena innehåller information som riktar sig mer specifikt till media.

Illustration av olika prenumerationsmöjligheter

Redan i dag finns flera olika möjligheter att bevaka riksdagens arbete. Berätta gärna om du har idéer på andra lösningar.

Information via RSS och Twitter
Ett annat sätt att bevaka riksdagens arbete är att prenumerera på olika RSS-flöden eller på information från kalendern på riksdagen.se. Det går även att skapa sina egna RSS-flöden med hjälp av sökfunktionen. Via Riksdagsförvaltningens Twitterkonto får du veta vad som händer i kammaren, när utskotten håller öppna utfrågningar och vilka andra evenemang som går att följa via webb-tv. De nyheter som publiceras på webbplatsen och skickas ut via e-post sprids även via Twitter.

Vilka framtida tjänster önskar du?
För att vi bättre ska kunna tillgodose användarnas behov vill vi nu veta hur just du gör för att följa riksdagens arbete. Vilka av våra utskick prenumererar du på? Använder du RSS och i så fall till vad? Vad vill du se för framtida lösningar för att kunna bevaka det du vill? Berätta för oss! På så sätt hjälper du till att utveckla riksdagens digitala kanaler.

Det här inlägget postades i Funktionalitet, Redaktionellt innehåll. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Hur gör du för att hålla koll på riksdagens arbete?

  1. Carsten Tode skriver:

    Det saknas en sökfunktion i ”kalendern”, och därför är det svårt att söka kommande arrangemang med koppling till ett specifikt ämne. Till exempel, jag är intresserad av djurrätt. När det så gäller kommande händelser i riksdagen med koppling till djurrättsfrågor (det vill säga interpellationsdebatter, svar på frågor eller motioner, beslut med mera) så måste jag kolla alla interpellationsdebatter, beslut och så vidare som finns i kalendern. Detta är väldigt krångligt. Kort sagt, det är svårt att se vad som ska hända. Jag tycker att detta är en fråga om transparens, det framstår lite som om folk inte ska veta innan vad som ska hända.

    • Webbredaktionen skriver:

      Tack för ditt förslag. Du pekar på ett behov som säkert flera användare delar. Faktum är att vi arbetar med en liknande funktion som den du föreslår. Men då kanske inte genom att söka direkt i kalendern, utan via den globala sökfunktionen. Den nya sökfunktionen kommer att ha fler filtreringsmöjligheter, eller så kallade facetter. Med hjälp av facetterna kan du som användare filtrera fram sökresultatet i flera nivåer, så att det till exempel visar resultatet för en viss underavdelning som kalendern, webb-tv eller liknande.

      Vi tar med ditt förslag i det fortsatta utvecklingsarbetet. Kanske kan vi vidareutveckla det vi planerat ytterligare några steg. Läs gärna det här blogginlägget om den nya sökfunktionen
      En förbättrad webbplats genom smartare sök

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *